Fördelar för elev och lärare

När Skelleftetekniken används enligt instruktionerna i en klass
får den fina effekter för både elever och lärare.

Fördelar för eleven

  • Eleven hittar och får lyckas på sin hemmaplan
  • Materialet engagerar barnen, även de lite ”spretiga” eleverna som här lär på sitt sätt
  • Eleven letar inte facit, utan får kännedom om funktionerna i första hand
  • Ett spännande och utmanande material som fångar deras intresse och skapar arbetsro
  • Experiment med enkla medel så att intresserade kan fortsätta arbeta hemma
  • Barnen kan inte jämföra resultat med varandra i och med olika arbetsuppgifter
  • Samma kompis varje lektion skapar en djupare relation och trygghet i gruppen
  • Eleverna arbetar in värdegrund med empati
  • En insikt i vikten av att vara en bra kompis och de tränar på så vis sin sociala kompetens
  • Företagsamhet och entreprenöriellt lärande tränas
  • Inga alternativ till övningen – arbetsro utan stress
  • Stora fördelar kommer av att göra en bra dokumentation
  • Nyttiga arbetsrutiner

Fördelar för pedagogen

  • Ett tidsbesparande och förberett material som är klart att jobba med
  • Eleverna gillar materialet, framförallt lite spretiga barnen med ”kunskap i händerna”
  • Skolan äger materialet
  • Inga årsavgifter eller andra utgifter tillkommer
  • Billigt att använda materialet ännu ett år, komplettera bara med förbrukningsvaror t e x ljus
  • Snabb och enkel support med reservdelar
  • Mestadels vanliga artiklar i materialet så att eleven kan fortsätta utforska hemma
  • Material i linje med Lgr-11
  • Arbetsro i klassrummet då elevparen isoleras i och med olika arbetsuppgifter
  • Tid att arbeta med det sociala i klassen och stötta de grupper som behöver det
  • Utvecklingen över tid hos eleven kan enkelt följas i den NO-bok där dokumentationen sker
  • Handledning och underlag att förklara NO på ett enkelt sätt så att barnen förstår funktionerna