Skelleftetekniken arbetar med 3 kompetenser samtidigt
I Grundskolan formas individerna av den grupp de placeras i. Gruppdynamiken blir extra kraftfull eftersom eleverna inte kan fly. Grundskolan är obligatorisk. Se hur det sociala samspelet fungerar och läs inlägg om Skolmiljön.
Skellefteteknikens innehåll serveras i utmanande laborativa parövningar med anpassat arbetsmaterial där NO-Teknik tar en betydande plats. Se exempel på förklaringar med enkla ord och bilder. Vi integrerar kompetenser, färdigheter och teoretisk kunskap i samma arbetspass. Se hur i arbetsschemat.
Arbetssättet innebär fasta rutiner med frihet att hitta egna lösningar enbart med de givna förutsättningarna. Varje lektion begränsas till en laboration utan alternativ. Det stressar av eleverna och kar motivationen. Se exempel.
Lena i Skellefteå
...En av högstadielärarna framhöll ditt material, han sa att de som jobbat med Skellefte-Tekniken kunde bland annat koppla så att en lampa lyser med hjälp av ett batteri.
Lena i Hudiksvall
Det slog mig flera gånger under dagen hur bra Skellefte-Tekniken är och att det stämmer med den nya läroplanen.. Ska övertala min nya ledning att köpa in materialet.
Eva i Sundsvall
Det bästa med alltihop är det suveräna "tänket" att detta ska ge bra mycket mer än bara teknikkunskaper!
Viveka i Lund
Våra elever tycker det är toppen! även vi lärare är mycket förtjusta att arbeta med materialet då det innefattar så många moment.
Fredrik i Vaxholm
Jag har teknik med åk 2,3,4,5! Jag tycker att det är skitkul med tekniken o era uppgifter som ni gjort och barnen skulle kunna ha tekniken hela dagarna om dom fick bestämma. Bygg uppgifterna tycker barnen är grymt roliga!
Marielle i Funäsdalen
Hej har nu haft mitt först tillfälle och både jag och eleverna är lyriska . Toppenkul.
Anita och Tobias på Montessori
Vi har kommit igång. Det är succé. Våra elever fungerar jättebra med ditt material… …Att sätta ihop eleverna efter ditt koncept gör vi nu också i allt annat samarbete.
Viktoria i Göteborg
Jag har arbetat som lärare i 8 år och jag har aldrig mött ett sådant stort engagemang ifrån eleverna som när det gäller Skellefte-Tekniken. Varje vecka möts man av frågan, När skall vi ha No-teknik?
Irene i Boden
Det har varit "skitkul" att jobba med mina ettor och tidigare femmor med tekniken. Det är helt otroligt vad barnen växer när de "måste" prova själva.